Lumina genezei rurale într-o expoziţie de artă naivă

Expoziţia de artă naivă Cronologia timpului, a artistului Mircea Cojocaru, a fost vernisată joi, 1 august, la Sinagoga Neologă Sion, în prezenţa unor orădeni iubitori de cultură, a câtorva oficialităţi, critici de artă şi cunoscători. 

 Expoziţia, cuprinzând aproape 40 de tablouri, reprezentând exact numărul anilor de la prima expoziţie personală până acum, a fost deschisă de Mircea Jacan, directorul Centrului Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Bihor şi de profesorul Vasile Todincă, cunoscut etnograf. „Se constată o migraţie sat-oraş, iar începând din anii 2000 oraş-sat şi mai ales sat-străinătate. Creaţiile populare cern astfel tradiţiile rămase în amintirea ţăranilor plecaţi <<la oraş>> şi rămaşi cu nostalgii, cum este şi cazul artistului de faţă”, spune profesorul Todincă. 

 Expresivitatea artei lui Mircea Cojocaru are darul scoaterii acesteia din timp, sustrăgând mişcării peisajele rurale şi generând aerul sărbătoresc de început al acestora. Toate înfăţişările satului, surprinse de artist pe pânză, par atinse de o simbolică nemişcare a mişcării, fapt ce dă senzaţia unui timp nepornit încă în curgerea vremii sau deja desfăşurat. Atât peisajele cât şi personajele gălăţeanului împletesc inefabilul culorilor cu o lumină ce emană dinlăuntrul lor, ca o geneză populară aflată parcă la începuturi. Şi fiecare tablou are o poveste a sa, personajele din ramă fiind reale în oarecare vremuri şi având fiecare numele său şi istoria sa în satul cât un univers. Dealuri, case, copaci, animale, uliţe, tradiţii, tuturor acestor elemente ale lumii copilăriei sale, Mircea Cojocaru le dăruieşte dragostea lui sinceră, nesfîrşită. Şi câtă prospeţime în lipsa legilor perspectivei, a ductului liniei calificate, stângăcia formelor şi smalţul coloritului, câtă imaginaţie sublim gingaşă ! Ce fericit se simte, probabil, artistul, în contemplarea şi aşezarea pe pânza eternităţii a acestor locuri şi întâmplări ! 

 „Cum satul pe care îl ştim aproape că nu mai există, încercăm să păstrăm măcar amintirile horei, meşteşugurilor, obiceiurilor, iar asta naivă este unul dintre <<păstrătorii>> cei mai buni”, mărturiseşte şi Mircea Jacan, directorul CJCPCT Bihor. 

 Asociaţia Artiştilor Naivi din România, organizaţie cu serioase iniţiative de proiecte culturale, este o organizaţie profesională unică în România, dedicată exclusiv artei naive, iar expoziţia găzduită de Sinagoga Neologă Sion face parte dintr-un amplu proiect de popularizare a acestui gen de artă, din ce în ce mai apreciată şi mai admirată la nivel internaţional. Expoziţia este cu vînzare şi va sta pe simeze până în 6 septembrie. Toate aceste manifestări converg către ediţia a VI-a a Festivalului Naţional de Artă Naivă, care va avea loc în octombrie la Oradea, în parteneriat cu Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Bihor, Muzeul Ţării Crişurilor, Consiliul Judeţean Bihor, Revista „Familia”, Fundaţia Comunitară Oradea, Cinema Palace, TVR Iaşi, Liceul de Arte Oradea, Colegiul Naţional Iosif Vulcan, Liceul Ortodox Episcop Roman Ciorogariu, Liceul Teoretic Onisifor Ghibu şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor.

Mircea Stroe

Scroll to Top